Andere links
Home Saab historie

SAAB Historie

 

SAAB staat natuurlijk bekend om zijn degelijkheid en veiligheid. Naast de degelijkheid en veilig heid staat SAAB natuurlijk ook bekend vanwege zijn niet alledaagse modellen. Een SAAB en zeker eerder modellen onderscheiden zich van vele andere modellen. Dit komt natuurlijk door de achtergrond van SAAB.


Veel mensen weten niet dat SAAB eigenlijk is begonnen als Zweedse vliegtuigfabrikant.Saab Vliegtuig S18


Het verhaal van SAAB begint in 1937. In 1937 start Svenska Aeroplan AktieBolaget (waar de afkorting SAAB eigenlijk voor staat) dit gebeurde allemaal in de Zweedse plaats Trollhättan.


In de periode van de WOII heeft SAAB ook een aantal boten gebouwt. Deze waren bedoelt voor het Zweedse leger.


De beslissing van Saab tot het oprichten van een eigen auto-divisie was bijzonder goed overweogen. Svenska Aeroplan A.B. besloot de beschikbare kennis en ervaring, nu de vraag naar vliegtuigen afgenomen was, te gebruiken voor andere activiteiten; in dit geval de producitie van gezinsauto's.


De auto-afdeling werd opgezet door Gunner Ljungstrom die voorheen in Engeland bij Rover en Standard had gewerkt. De eerste auto was de Saab 92 met een 764 cc tweecilinder tweetakt-motor en voorwielaandrijving, geinspireerd op de in Zweden succesvolle D.K.W.'s. Sixten Sason ontwierp een stroomlijn-carrosserie die van opzij gezien de vorm van een vleugelprofiel had. De productie begon in 1950 en meteen al won Saab-ingenieur Rolf Melde de Zweedse Winter Rally met een Saab 92. Dat was de start van Saab's lange rallysport-historie. In maart 1954 werd de tienduizendste auto verkocht. Het carrosserie-ontwerp werd tot 1959. toem maast de sedan de Saab 95 stationcar verscheen, vrijwel niet gewijzigd. In 1956 was de Saab 92 vervangen door de Saab 93 die een 748 cc driecilinder tweetaktmotor had. Dit model werd opgevolgd door de Saab 96 met 841 cc 42 pk-motor waarmee Erik Carlsson tal van rallysuccessen behaalde, waaronder de overwinning in de Monte Carlo Rally in 1962 en 1963.


SAAB Saab 92 1957heeft in 1963 een opdracht binnengekregen voor het maken van een hovercrafst. Dit werd de 401 de opdracht kwam van de Zweedse marine.


Saab's vasthouden aan de tweetakt-motoren werd met name in Groot-Brittannie, de VS en andere exportmartken gewaardeerd maar de meeste Zweden gaven de voorkeur aan minder problematische viertakt-motoren. Saab voorzag daarop de Saab 96 vanaf 1967 met Ford's 1,5 liter V4-motor en dat had effect want datzelfde jaar werden er in Zweden 24.000 stuks van de Saab 96 V4 verkocht tegen 500 tweetakts, waarvan de laatste in 1968 werd gebouwd. Het zou nog tot 1979 duren voor het bekende, door Sason ontworpen model uit productie ging terwijl Saab-directeur Tryggve Holm al in 1963 plannen had om de Saab 96 te vervangen. Met de Britse motorconstructeur Ricardo werd overlegd over een eigen viercilinder viertakt-motor. Het toeval wilde dat rond die tijd ook Triumph bij Ricardo te rade ging voor een nieuwe motor voor haar Dolomite-middenklasser. Het leek praktischer wanneer beide firma's van een en dezelfde ontwerp gevruik zouden maken, dat bij Triumph in prductie ging. Saab paste deze 1700 cc  vier-in-lijn die iets zijwaarts gekanteld gemonteerd diende te worden in haar nieuwe Saab 99 model toe; een auto die opnieuw door Sason die spijtig genoeg zeven maanden voor de introductie van het model overleed, was was ontworpen samen met zijn assistent Bjorn Enwall.

De 1,7 liter groeide in 1971 tot 1853 cc en in 1972 tot 1985 cc. In Soedertalje werd in 1972 een nieuwe motorenfabriek geopend waar het revolutionaire gropesassemblage-proces werd toegepast waarbij gropen werknemers zelf voor elke motor verantwoordelijk waren en waar taken rouleerden om de verveling tegen te gaan. Met deze fabriek kwam er een einde aan de relatie tussen Saab en Triumph. Saab was inmiddels uitgegroeid tot een zeer grote onderneming, ondermeer de door een fusie in 1968 met vrachtwagenfirma Scania-Vabis. Met de komst van de Saab 99 waren er ook meer mogelijkheden voor duurdere en luxere Saabs. Zo werd in 1977 de 145 pk sterke vijfzits Turbo geintroduceerd. Met de Saab 99 werd zowel in turbo- als atmosferische uitvoering zeer succesvol aan rally's deelgenomen door rijders als Stig Blomqvist, Simo Lampinen, Tapio Rainio en Per Eklund. Van de Saab 99 werd in 1978 de Saab 900 met langere wielbasis en drie of vijfdeurscarosserie afgeleid.Saab 99 1970


Het modelprogramma van de jaren tachtig bestond uit de nu Saab 90 genaamde en in details gewijzigde Saab 99, de Saab 900 die met injectiemotoren en als sedan en hatchback leverbaar was, de Saab 900 Turbo en de Saab 9000-serie met als topmodel de Turbo 16-klepper. In december 1989 nam General Motors een 50-procentsaandeel in Saab's inmiddels met problemen kampende auto-afdeling (de succesvollere truck- en luchtvaartdivisies werden niet overgenomen) voor een bedrag van $600 miljoen. Toekomstige modellen zullen om kostenredenen gebruik maken van componenten van de overige G.G.-divisies.


Het eerste model dat hiervan zal profiteren is de eind 1993 te introduceren nieuwe Saab 900 die nog overduidelijk als Saab herkenbaar is maar op de bodemplaat van de Saab 900Opel Vectra staat en met Saab's eigen 2.0 en 2.3 liter viercilinders en een door Saab verder ontwikkelde versie van Opel's nieuwe 2,5 liter V6-motor in combinatie met voorwiel- en acherwiel aandrijving leverbaar zal zijn.

 

De ruimtevaart afdeling binnen SAAB heeft in 1975 een zeer vooruitziende blik gehad. Ze hebben hun ruimtevaart afdeling om propellers voor vliegtuigen te maken gebruikt voor windturbines. Tegelijkertijd, heel erg zoals vandaag, keek iedereen om alternatieve energiebronnen te ontwikkelen. Om deze reden, werkten de onderzoekers Saab-Scania samen naar de ontwikkeling van een door de wind aangedreven alternator, waarmee ze gebruikt maakten van hun aerodynamica kennis van hun propeller techniek. Helaas hebben ze deze tak na een korte periode stil gelegd.

Pas veel later in 1990 hebben  SAAB en SCANIA het bedrijf in twee divisies op gespitst De vliegtuigbouw en de auto divisie.

De helft van alle aandelen van Scania waren op dat moment in handen van slechts een familei de familie Wallenberg. De andere helft was in handen van General motors. In 2002 heeft General motors ook alle aandelen van SAAB weten te bemachtigen.

Koenigsegg (andere Zweedse autofabrikant)  heeft halverwege 2009 een akkoord gesloten met General motors over de verkoop van de SAAB tak van SAAB / SCANIA. Dit omdat eerder dat jaar SAAB in de betalingsproblemen was gekomen

 

Last Updated ( Friday, 18 December 2009 09:24 )