Andere links
Home Saab 96

Saab 96

De Saab 96 was een auto gemaakt door Saab. Het model werd geïntroduceerd in 1960 en was tot januari 1980 in productie. Net zoals de 93 die hij verving, was de 96 ontwikkeld op basis van de Saab 92 en vanwege de verbeteringen en moderniseringen opende dit nieuwe markten voor Saab. Het was het model waardoor het merk internationaal bekend werd, niet het minst door de innovatieve bijdragen aan veiligheid en successen in motorsport.

De voorwielophanging gebruikte onafhankelijke A-frames en schroefveren, de achterwielen zaten aan een U-vormige as met twee pendelarmen en schroefveren. Alle vier wielen hadden schokbrekers. De eerste modellen hadden nog trommelremmen vóór, later kregen alle modellen schijfremmen.

De carrosserie verschilde weinig van die van de Saab 93, maar de achterkant was in 1960 aanzienlijk verbeterd, waardoor er meer bagageruimte beschikbaar was, met een grotere opening en een grotere achterruit met meer zicht. De originele 'kortneus' voorkant van de 96 werd verlengd in 1965, als voorbereiding voor een andere motor en de radiateur werd naar voren verplaatst, vóór de motor.

Zowel de voor- als achterruit werden nog eens vergroot in 1968. In 1969 verscheen de Saab 99 een veel moderner concept, ontworpen om de 96 te vervangen. Echter, de 96 werd doorgeproduceerd tot januari 1980, totdat de Saab 900 uitkwam die uiteindelijk in 1984 ook de 99 verving.

Zoals eerst ontworpen, had de 96 een 750 cc, 38 pk (28 kW) driecilinder tweetaktmotor met mengsmering, zoals in de Saab 93. In 1963 was dit opgevoerd tot 841 cc en 40 pk. Als extra kon een 57 pk-versie van deze motor geleverd worden, met drie carburateurs en smeerolie-injectie. Deze motor werd gebruikt in de 'Saab Sport' en 'Monte Carlo'-modellen. In 1967 verscheen de 96V4, met de Ford Taunus V4-motor, een viertaktmotor met met 1498 cc, oorspronkelijk ontwikkeld voor de 1962 Ford Taunus 12M. De V4-motor produceerde 55 pk (48 kW) en de auto deed 0-100 km/u in 16 seconden. De tweetaktversie bleef beschikbaar tot in 1968. In 1977 kreeg de V4-motor nog een Solex-registercarburateur welke het vermogen verhoogde tot 65 pk.

De versnellingsbak had aanvankelijk drie versnellingen, later kwam er een 4-bak. Om smeringsproblemen in de tweetaktmotor bij gesloten gasklep te voorkomen, bijvoorbeeld bij bergafrijden, was de bak voorzien van een vrijloop. Deze vrijloop bleef ook aanwezig bij de viertaktmotoren.

De Saab 96 was als Saab 95 ook beschikbaar als een stationwagen (niet te verwarren met de veel latere Saab 9-5).

De meest bekende gebruiker van de Saab 96 was Erik Carlsson, in vele internationale rally's. Zijn grootste successen waren in de 1960, 1961 en 1962 RAC Rally en de 1962 en 1963 Monte Carlo Rally. Deze opeenvolgende zeges zetten de Saab 96 'op de kaart' en bevestigden de reputatie van betrouwbaarheid en degelijkheid. Carlsson deed ook mee aan de East African Safari rally. Andere rallynamen verbonden aan de Saab 96 zijn Simo Lampinen, Per Eklund, Pat Moss-Carlsson, Tom Trana, Stig Blomqvist en Carl Orrenius.

De laatste productiedag van de Saab 96 was 11 januari 1980 (chassisnummer 96806002814), de auto met het laatste/hoogste chassisnummer (96806002820) werd gemaakt op 3 januari 1980[1].

De 96 werd eerst gemaakt in Trollhättan (Zweden), later door Valmet in Uusikaupunki (Finland). De Saab 96 werd opgevolgd door de Saab 99. In totaal werden er 547.221 gemaakt. In de laatste periode 77/80 kwam steeds meer naar voren dat de verouderde techniek niet meer aan de moderne tijd voldeed en liepen de verkopen drastisch terug.

[bewerken] Postzegels

De Saab 96 komt voor op een aantal Zweedse postzegels, onder andere de Monte Carlo Rally Saab 96, zoals gebruikt door Erik Carlsson.

[bewerken] Externe links

  • Saab 96-vereniging.nl
  • (en) Saabmuseum.com

Last Updated ( Monday, 07 December 2009 14:04 )